Onze aankomst in Malawi

Dag 1 en 2

Na heel veel voorbereidingen zijn we wederom op reis gegaan naar Malawi. De reis naar Schiphol verliep heel snel en we waren dan ook mooi op tijd.

In het vliegtuig naar Nairobi (Kenia) zat ik, Dity, naast een Keniaanse marathonloper die in Rotterdam had meegelopen. Hij had een mooie tijd gelopen zei hij: iets meer dan twee uur, en had de derde prijs gewonnen.

Onze vluchten gingen voorspoedig. In Malawi aangekomen gingen we het nieuwe gebouw in op het vliegveld Kamuzu. We zagen dat Malawi toch vooruit gaat. Het wordt wat professioneler. Maar het is nog steeds behelpen. De vingerprint bij Dity ging niet lukken. Steeds zei de mevrouw dat het de verkeerde hand was, dat ik de linker er op moest leggen. Tja.. wat voor mij links was, was voor haar rechts. Ik heb wel 10 keer moeten proberen. Dan weer rechts, dan weer links. Terwijl rechts al gelukt was. 😉 Uiteindelijk gaf ze het maar op en kreeg ik mijn stempels in het paspoort.

Onderweg naar het hotel met Mwiza, onze chauffeur, zagen we de bomen en struiken allemaal in bloei staan. Zo prachtig is dat in Malawi: allerlei kleuren, geel, oranje, blauw, rood, echt heel diep rood; dat zijn bij ons de kerststerren, die groeien hier als struik. De bougainville bloeit hier ook, heel mooi roze.

Ons vertrouwde hotel Kiboko naast de souvenirsmarkt is gesloten en wordt ergens anders in de stad Lilongwe voortgezet door dezelfde eigenaar. Het was echter nog niet helemaal gereed. Maar geen probleem, ze hebben nog een hotel, genaamd Africa House. Een heel mooi hotel op een prachtige, rustige locatie. De vogels die je daar dan hoort terwijl je er lekker even relaxed kunt zitten zijn zo super om naar te luisteren. Ik geniet daar altijd heel erg van. Daarna hebben we eerst maar eens wat slaap ingehaald. Want het was toch wel een hele lange reis. Je slaat eigenlijk een nachtje over, want slapen in een vliegtuig, terwijl je rechtop en dicht op elkaar zit,  lukt bijna niet.

Daarna hebben we tegen drie uur toch alvast even de souvenir markt bezocht en alvast een paar dingen besteld. In de showroom mogen de kinderen meestal een klein beestje uitzoeken: een krokodil of een olifant of een nijlpaard. Ook hadden we nog wat wensen van sommige (klein-) kinderen mee-gekregen.

Rond zes uur waren we terug in het hotel. Daar heb ik eerst alle duplo en cadeautjes voor de Tereza Nurseryschool opgezocht en apart gezet voor de volgende dag. Mijn collega’s hadden opnieuw geld ingezameld hiervoor en dat mocht ik daarvoor besteden. Dank jullie nogmaals!

Daarna hebben we kip gegeten met wat aardappelfrites en gingen we al vroeg slapen. De volgende morgen om 7.30 uur (dat is dus al na het ontbijt!) komt de chauffeur ons ophalen om naar de Nurseyschool te gaan.

Dag 3

We hebben heerlijk geslapen in het Africa House en de chauffeur was precies op tijd.

Toen naar de Nursery school. Wat zag ik daar naar uit! Het was zo mooi om te zien, al die blije kindjes die zo mooi buiten aan het spelen waren! Zo blij dat we er waren. Alles uitgepakt en uitgelegd wat de bedoeling is van duplo. Ik had een deel van de dozen meegenomen als voorbeeld en hen verteld en uitgelegd dat ze ook hun eigen creativiteit kunnen gebruiken. Verder kregen ze nog houten speelgoed en puzzels, gekleurd papier en vouwblaadjes. We kregen er gewoon niet genoeg van. Ook de juffrouws gingen er mee spelen.

Toen zijn we naar het project in Bemeke geweest. Daar waren twee vrouwen die ons hun mais lieten zien. We hebben twee grote kolven meegenomen. Die gaan we later wegen en vergelijken met de andere groepen. We hebben er nog pennen uitgedeeld van Univé.

Daarna gingen we richting Blantyre in het zuiden van Malawi. Dat was nog ongeveer 3,5 uur rijden. Het was erg warm in de auto, 38 graden in de middag. Wat kun je dan op een moment zin hebben in een flesje Fanta en een klein zakje chips! We hadden ook geen lunch meegenomen, Dat was niet erg slim!

Het rijden in de auto gaat onze chauffeur goed af. Soms is het best gevaarlijk want er lopen en fietsen heel veel mensen langs de kant. Soms moet hij ineens heel hard afremmen omdat een tegenligger nog aan het inhalen is en er nog niet voorbij kan komen. Aan gekomen in het Hotel kwam had Bo ‘s avonds nog een afspraak gepland met een lid van onze NGO in Malawi, Thomson Chilenga.

Daarna hebben we samen gegeten en zijn we gaan slapen. Dit bed was niet zo geweldig als in het Africa House. Maar soms valt het mee, soms valt het tegen. Hier nog wat indrukken vanuit de auto, langs de weg.